tirsdag 30. august 2011

Kajakkvelt

Kaiser vil alltid være med på padletur, men det er litt glatt til han.

Søndag var jeg, Katrine og Kaiser ute å padlet. Kaiser ville denne gangen også være med på padletur, så det måtte han få. Vi har nå kjøpt inn en flytevest på xxl sport. Dermed kan også hunden føle seg trygg dersom vi velter.

Jeg tror jeg må lage meg en anretning slik at Kaiser kan sitte mer komfortabelt enn han gjør i dag. Kajakkdekket er veldig glatt og det er tau rundt omkring. Dermed kan en kasse eller lignende være bedre for Kaiser både med sikkerhet og komfort.

Husk å trekk pusten før du går i vannet

Etter litt padling ble det trenet på velt og entring i kajakk etter velt.
Jeg velter fremdeles uten spruttrekk for sikkerhetens skyld. Reentringen føler jeg går så som så. Jeg har ingen problemer å komme meg opp på kajakken, men det er når man skal få siste fot og rumpe ned i cockpiten det som regel skjærer seg. Så dette må øves på mye mer. Heldigvis skal jeg og Katrine på grunnkurs hav 3-4 september i regi av Gloppen Padleklubb. Dette er noe vi begge gleder oss til.

Ikke alltid lett å snu kajakken alene.

Jeg håper også jeg lærer meg en god teknikk å få tømt kajakken godt før man snur den på rett kjøl, for nå knoter jeg for masse og bruker mye tid på tømmingen.

Men det går.

Lørdag var vi i Bergen å fikk byttet min tørrdrakt inn til en mindre.
Jeg kjøpte en Nemo force 10 surface på nett hos Nemo classic diving i Bergen. Siden Katrine skulle i møte passet det bra å få byttet den. Men siden L er veldig for stor til meg og M blir akkurat så er Katrine nå den heldige eier av en tørrdrakt. Jeg låner fremdeles drakten til en i padleklubben. Dette er en Stohlquist gPods. Jeg er veldig fornøyd med denne, men den har en liten lekkasje jeg få lokalisere. Jeg håper det er nok å smøre sømmer og glidelås for å få den tett, men det vil tiden vise.


2 kommentarer: