søndag 18. september 2011

Årets første jakttur

Torsdag reiste jeg fra vakre Sandane og hjem til mine foreldre på Kongsmoen. Siden jeg har ferie en uke ble det tur hjem for å hilse på min nye onkelunge samt jakte litt rype.

Kaiser venter på sjåføren
Kaiser er ikke akkurat en fuglehund, men det ville vært feil og ikke ta han med på jakt. Han er tross alt ikke trent opp til storvilt sporhund enda. Fikk også prøvd den nye sikkerhetselen for hund. Kaiser satt veldig godt fast i setet samtidig som han lett kunne endre posisjon fra å sitte til å ligge. Selen er av merket Dogman Bilsele. Til en stor dachs er størrelse medium perfekt.

Kaiser vises godt med gul jaktvest og grønn langline.
Oppe i fjellet var det ikke så masse rype, så fikk ingen fangst denne dagen. Men VI hadde en veldig fin tur allikevell. Kaiser fikk trent på å gå i tett kratt med langline hengende bak. Og jeg fikk trent på hvordan man skal få en hund med langline ut av kratt. Ikke alltid like lett.

Når tåken kom ble den tett.
Etter en stund i fjellet kom tåken. Jeg hadde sett den høyere opp i fjellet, men trodde ikke den skulle komme lengre ned. Iallefall ikke så fort som den kom. Heldigvis er jeg veldig godt kjent i fjellet, så vi satte nesen mot bilen.

Lemmen er det nok av i fjellet i år.
Det var som sagt ikke noe rype å se på årets første jakttur, men derimot var det enormt med lemmen. Kaiser fant fort ut hvordan man kunne leke disse dyra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar